A bántalmazó párkapcsolat jelei
2023. június 12. írta: Lane

A bántalmazó párkapcsolat jelei

bantalmazokapcsolatjelei.jpg

Egy toxikus párkapcsolat olyan kapcsolat, amelyben az egyik vagy mindkét fél általában olyan káros viselkedést mutat, ami negatív hatással van a másikra. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy csak az a fizikai bántalmazás okoz mérgező légkört, azonban egyéb más szokások is befolyásolják az ember szabadságát, önbizalmát, önbecsülését, boldogságát.

A BÁNTALMAZÓ PÁRKAPCSOLATOKBAN GYAKRAN JELEN VANNAK AZ ALÁBBI JELLEMZŐK:

 

  • 1. Folyamatosan negatív vagy bántó kommunikáció. Ha a partnered állandóan kritizál, leértékel, bánt vagy aláássa az önbecsülésedet, ez lehet egy toxikus jel.
  • 2. Kontroll és dominancia. Ha a partnered rendszeresen irányítani és ellenőrizni próbál téged, korlátozza a döntéseidet, és nem tiszteli a személyes határaidat, ez lehet egy toxikus viselkedési forma.
  • 3. Lelki vagy fizikai bántalmazás. A verbális, érzelmi vagy fizikai bántalmazás (például szidalmazás, fenyegetés, lelki terror, agresszió) mindenképpen toxikus és sérüléseket okoz.
  • 4. Manipuláció és játszmák. Ha a partnered manipulatív módon játszmázik veled, próbál kontrollálni vagy befolyásolni téged, akár néma csenddel, szeretetmegvonással, az érzéseid érvénytelenítésével büntet, az is mérgező a lélek számára.
  • 5. Hiányzó tisztelet és támogatás. Ha a partnered nem tiszteli az érzéseidet, igényeidet és határaidat, és nem nyújt neked támogatást, ez lehet egy toxikus viselkedési minta.
  • 6. Önbizalom és önállóság csökkentése. Ha a partnered rendszeresen kételkedik benned, elnyom vagy akarva, akaratlanul csökkenti az önbizalmadat és önállóságodat, érdemes odafigyelni és változtatni a kapcsolati működésen, mert sérülést okoz.
  • 7. Folyamatos stressz és boldogtalanság. Ha egy kapcsolatban állandóan stresszben érzed magad, úgy érzed, hogy mindig tojáshéjon kell lépkedned, nehogy valami hatalmas vitát, veszekedést, elfordulást okozzon, boldogtalan vagy, és nincs harmónia, az egyértelmű jele lehet annak, hogy a kapcsolat toxikussá vált.

 

Fontos megjegyezni, hogy ezek a jelek önmagukban nem feltétlenül jelentenek minden esetben toxikus párkapcsolatot, de ha rendszeresen tapasztalod ezeket a viselkedési mintákat, érdemes nagyító alá venni a kapcsolat állapotát és segítséget keresni a helyzet kezeléséhez.

Nagyon fontos, hogy felismerjük a toxikus párkapcsolatot, valamint, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy miért nem szabad benne maradni abban a kapcsolatban – ebben a formában.

MIT OKOZ EGY BÁNTALMAZÓ PÁRKAPCSOLAT?

 

A toxikus párkapcsolat jelentősen károsíthatja a testi-lelki egészséget. A folyamatos stressz, lelki manipuláció, bántalmazás és más negatív viselkedési minták megterhelőek az érzelmi, mentális és fizikai jólétre.

Csökkenni fog a biztonságérzeted, az önértékelésed, kételkedni kezdhetsz a saját értékeidben, érzéseid jogosságában. Így már kevésbé fogod elérni az egyéni céljaidat, és elmaradhat az egyéni fejlődésed is.

Kata így mesélt azokról az évekről, amíg egy bántalmazó párkapcsolatban élt:

„Lórival nagyszerűen indult a kapcsolatunk. Az egyetemen ismerkedtünk meg, a hasonló érdeklődési körünk jó alapként szolgált az első randihoz. Órákig beszélgettünk és tényleg úgy éreztem, hogy minden passzol közöttünk. Pár hét után már a közös életünket terveztük, eljátszottunk a gondolattal, hogy milyen gyerekeink lennének, hogyan építenénk fel a közös cégünket. Dicsért, bókolt, a tenyerén hordozott. Úgy éreztem, megfogtam Isten lábát.

Azonban néhány hónap elteltével számomra érthetetlen módon megváltozott minden. Féltékeny lett, beszólogatott, megsértődött. De ezek szép lassan szivárogtak be az idilli kapcsolatunkba, és nem értettem az okát, mert nem tettem semmi olyat, amivel ezt kiérdemeltem volna. Persze ott és akkor megkettőztem, elhittem, hogy túllőttem a célon néha, hiszen nem írtam neki vissza azonnal, vagy volt, hogy nem vettem fel a telefont épp, ha hívott. Egyre többször hallottam tőle, hogy túlérzékeny vagyok, és hogy jobban kellene tepernem azért, hogy őt megtartsam, mert olyan jó pasim, mint ő, sosem lesz. Egy idő után nem mertem elhívni a barátaimat se vendégségbe, és az összeköltözés után végképp minden időmmel elszámoltatott. Nem nyíltan, de elvárta, hogy beszámoljak kivel, mit beszéltem, miért találkoztam vele.

A barátnőim jelezték egy párszor, hogy ez már túlzás, de annyira szerettem Lórit, hogy nem akartam elveszíteni, ezért inkább kétszer is meggondoltam, hogy elmenjek-e valahova, vagy mit mondjak neki. Életem legnehezebb, ugyanakkor legszebb évei voltak. Szerettem őt, mert mindig az a Lóri jutott eszembe, akit anno megismertem, és nem az, aki egy idő után mindennel piszkált és sakkban tartott.

Örülök, hogy ki tudtam gyógyulni ebből az egészből és az én saját választási és kapcsolódási mintáimon is dolgoztam. Most olyan párkapcsolatom van, amiben megbecsülnek és figyelembe vesznek. Ég és Föld a különbség.”

KILÉPNI EGY BÁNTALMAZÓ KAPCSOLATBÓL

 

Nem könnyű kilépni egy mérgező kapcsolatból. Ha felismerted a kapcsolatod romboló hatását, és szeretnél szakítani a pároddal, akkor mindenképp kérj segítséget hozzá. Akár szakembertől, akár a családtagoktól, barátoktól. Egyedül, támogatás nélkül nehezebb megtörni a kialakult szokásokat, vagy új életet kezdeni.

Laskai Nelli
házassági tanácsadó, NLP tréner
A tanácsadás részleteiről ITT olvashatsz.

 

borítókép: pexels.com

A bejegyzés trackback címe:

https://laskainelli.blog.hu/api/trackback/id/tr3218145218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása